odchudzanie

sklep sokomedica

D

zisiejszy ideał urody kobiecej przedstawia szczupła, wysoka i androginiczna czternastolatka. Sylwetka tego typu lepiej wygląda i w kamerze, i na wybiegu. Jest również całkowitym zaprzeczeniem atrakcyjności. Przynajmniej, jeśli mówimy o jej biologicznym wymiarze. W naturalnym świecie, a w takim nie żyjemy już od co najmniej stu lat, osoby atrakcyjne z punktu widzenia teraźniejszości nie przeżyłyby długo.

Osoba o przeciętnej budowie i wadze spala około 750 kalorii przechodząc szybkim krokiem 15 kilometrów. W czasach, w których korzystanie z samochodu nie było powszechne, przejście takiej trasy nie było czymś niezwykłym. Większość czynności domowych wiązało się z dużo większymi, niż dzisiaj, wydatkami energii. Szczuplutka osoba, spożywająca poniżej 2000 kalorii dziennie byłaby zbyt obciążona fizycznie by w tych warunkach funkcjonować.

Samotność?

Jak udowodnili naukowcy z Uniwersytetu w Chicago jednym z nich jest samotność[1]… tak samotność. Osoba, która ją odczuwa musi panować nad każdym aspektem swojego życia. Przynajmniej tak kierują nią instynkty. A skoro trzeba wszystko zrobić samemu należy jeść sporo i magazynować energię. Twoja podświadomość nie pamięta jednak o tym, że poleganie na sobie niekoniecznie oznacza prania w balii, lub polowania z kuszą.

Jeżeli kobieta, odbiera samotność, jako brak partnera, przybieranie dodatkowych kilogramów może wiązać się z tym, że paradoksalnie jej ciało pracuje nad tym, by była bardziej atrakcyjna. W świecie pre-industrialnym to kształtna kobieta, z szerokimi biodrami i bujnym biustem była naturalnie lepszą potencjalną partnerką. Dlatego też i współcześnie może się zdarzyć, że podczas podróży w celu odnalezienia idealnego partnera, jeśli jesteś kobietą, przybierzesz kilka kilogramów.

Z punktu widzenia antropologii otyłość może wynikać również z chęci wystraszenia przeciwnika. W końcu duży, znaczy groźny. Wielki niedźwiedź brunatny z pewnością budzi respekt i strach. Podobnie Twoja biologia może pracować nad nabieraniem przez Ciebie masy, kiedy czujesz, że musisz być groźny/a.

Jak wykazały badania, przeprowadzone w Wielkiej Brytanii2 otyłość jest powiązana z emocjami i prywatnymi przekonaniami. Istnieje związek między wagą, a dobrym samopoczuciem i bezpieczeństwem materialnym. Dlatego też, przed rozpoczęciem odchudzania przeanalizuj swoją sytuację życiową i w miarę możliwości wyeliminuj źle działające na Ciebie czynniki.

Samotność, poczucie zagrożenia lub niezadowolenie ze swojej sytuacji życiowej, nie są oczywiście wymówką na wszystko. Są tylko czynnikami, które wpływają na to, że chce Ci się jeść więcej i częściej, – jeśli to faktycznie Twój problem. To jedzenie zbyt dużej ilości kalorii w stosunku do aktywności fizycznej wywołuje nadwagę. Nic nie zastąpi zrównoważonej diety, bogatej w owoce i warzywa oraz umiarkowanego, ale wykonywanego regularnie wysiłku fizycznego. Mimo tego warto uświadomić sobie to, że otyłość ma często podłoże psychologiczne.

1 „Loneliness”; John T. Cacioppo & Louise C. Hawkley, Chicago Center for Cognitive & Social Neuroscience University of Chicago, str. 2 i18.
2 „Determining factors required for a holistic approach to weight management of those with obesity.”, Brown J., Wimpenny P., Aberdeen Royal Infirmary, Scotland, United Kingdom.

Psychologia otyłości

Otyłość i nadwaga stanowią wielki problem dzisiejszego świata. Jest to poważna, przewlekła i śmiertelna choroba. Polega ona na  patologicznym przyroście masy tkanki tłuszczowej, który prowadzi do pogorszenia stanu zdrowia oraz upośledzenia organizmu człowieka. Z roku na rok z jej powodu umiera coraz więcej osób1.

Zarówno przyczyny, jak i konsekwencje otyłości dotykają różnych aspektów życia człowieka, dlatego też w wielu przypadkach do leczenia tej choroby, konieczna jest pomoc psychologa. Jak pisze dr. Monika Bąk-Sosnowska pracująca w Zakładzie Psychologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego: „Psycholog może wspierać proces leczenia na każdym jego etapie, poprzez m.in.: motywowanie pacjenta do podjęcia i kontynuowania leczenia oraz stymulowanie pozytywnych zmian w jego życiu. Psycholog wchodzący w skład zespołu leczącego otyłość może również być pomocny pozostałym specjalistom (lekarzowi, dietetykowi, fizjoterapeucie) w konstruowaniu strategii leczenia oraz rozumieniu psychologicznych aspektów otyłości i relacji z pacjentem.2”

Grupy ryzyka

Do grup ryzyka zagrożonych otyłością należą osoby mające na swój temat negatywne przekonanie, posiadające niekorzystne nawyki, mające negatywne nastawienie i nieadekwatne wyobrażenia na temat własnego ciała lub swoich możliwości i ograniczeń.

Otyłości często towarzyszą zaburzenia odżywiania takie jak jedzenie kompulsywne, depresja, uzależnienia.

Czynnikami prowadzącymi do otyłości mogą być m.in. nierealne wzorce atrakcyjności promowane przez kulturę masową, wiązanie szczupłej sylwetki z pozytywnymi cechami charakteru, oraz wzrost tempa życia.

sklep sokomedica.pl

Rozwiązanie

Dr. Bąk-Sosnowska rekomenduje pomoc psychologiczną w postaci psychoterapii grupowej lub indywidualnej. Praca terapeutyczna m.in. na poszerzaniu wiedzy z zakresu wartości i potrzeb danej osoby, ale również psychologicznych mechanizmów idących za przybieraniem wagi i chudnięciem. Terapia polega również na kształtowaniu nowych umiejętności takich jak dbanie o siebie, samokontrola, komunikacja, asertywność.[sociallocker]

Oddziaływanie psychologiczne zwraca uwagę na aspekt holistyczny otyłości. „Stres, intensywne emocje lub nieuświadamiane konflikty wewnętrzne mogą prowadzić do przejadania się, powodującego tycie. W konsekwencji, pojawiają się negatywne skutki zdrowotne i pogorszenie samopoczucia psychicznego, zwrotnie obniżające jakość życia i prowadzące do kompensacji, takich jak np. przejadanie się. Ten mechanizm błędnego koła jest doskonale znany większości osób otyłych, które poszukują specjalistycznej pomocy w odchudzaniu.” – pisze kontynuuje dr. Bąk-Sosnowska.

Dla większości z nas oczywistym faktem jest to, że żeby pozostać zdrowym należy jeść zdrowo i z umiarem oraz uprawiać sport. Jednakże w rzeczywistości niewielu z nas próbuje wprowadzić te zalecenia w życie. Jeśli problem otyłości dotyczy Ciebie spróbuj zastanowić się, czemu nie stosujesz się do tych, wydawałoby się prostych, wskazówek.

1 Daria Przybylska, Maria Kurowska, Piotr Przybylski; Hygeia Public Health 2012, 47(1): 28-35

2  Monika Bąk-Sosnowska, Forum Medycyny Rodzinnej 2009, tom 3, nr 4, 297–303

Dawka słodyczy

Burak, brokuł i jarmuż… ilu z nas wybrałoby te warzywa zamiast coli, słodkiego batonika czy czekolady?Warzywa to bomby witaminowe zapewniające nam zdrowie i dobre samopoczucie. Dlaczego więc tak wielu z nas woli słodycze? Czy można się od nich uzależnić?

Przetworzone jedzenie to nie tylko gotowa pizza do odgrzania, czy zupki instant. Ten termin odnosi się do każdego produktu spożywczego, który został przetworzony w jakikolwiek sposób, czy to dla wygody, czy dla bezpieczeństwa. I tak przetworzonym produktem, będą na przykład i gotowane ziemniaki, i razowe pieczywo, ale także chipsy i chleb tostowy. Dlatego nie wszystko co przetworzone jest szkodliwe. Problem zaczyna się wtedy, gdy do żywności zostają dodane, w znacznych ilościach, uzależniające substancje takie jak cukier.

To, że cukier uzależnia udowodniono w badaniach przeprowadzonych przez psychologów z Uniwersytetu w Princeton1. Cukier powoduje uwalnianie opioidów i dopaminy do mózgu. W  badaniach analizowano zachowania szczurów, którym podawano do wyboru wodę z cukrem lub wodę z kokainą. W 85% przypadków szczury wybierały cukier, nawet jeśli było go bardzo niewiele. Pozbawione „cukrowej działki” szczury wykazywały symptomy odstawienia. Zaobserwowano u nich niezdrowe zmiany w mózgach świadczące o uzależnieniu

Zajmująca się problematyką uzależnienia od jedzenia dr. Ashley Gearhardt utworzyła skalę YFAS (Yale Food Addiction Scale)2, która jest pomocna przy ocenie tego nałogu. Skala ta ma siedem stopni, przy czym pierwszy oznacza niskie ryzyko szkodliwego przyzwyczajenia. Produkty zawierające cukier zajmują bardzo wysokie pozycje w tej skali.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że spożywanie cukru to proces nie do końca będący pod naszą kontrolą. Jesteśmy w stanie opanować się i zrezygnować ze słodzonych napojów, czy słodyczy. W wielu innych produktach, które nie kojarzą się ze słodkością, można znaleźć zatrważające ilości cukru. I tak na przykład jogurt o smaku naturalnym, największego producenta tego typu produktów w Polsce, zawiera 4 łyżeczki cukru w opakowaniu, jogurt smakowy zawiera ich 8. 1 łyżeczka ketchupu zawiera 1 łyżeczkę cukru. Porcja frytek z dużej sieci fastfood ma w sobie 2-3 łyżki cukru.

Warto więc czytać etykiety wszystkich produktów spożywczych, które spożywamy. Może okazać się, że nasze ulubione płatki śniadaniowe powodują, że odkłada się nam tłuszczyk na biodrach, ponieważ na ich 100 gram przypada 6 łyżeczek cukru.

Otyłość to choroba XXI wieku. I jest to choroba poważna, przewlekła i śmiertelna. Często stygmatyzuje się osoby otyłe, jako te o słabszej woli i determinacji. W świetle najnowszych badań naukowych taki stygmat nie znajduje potwierdzenia. Otyłość wynika z uzależnienia od substancji bardziej wpływającej na mózg niż heroina, czy kokaina. Substancja ta znajduje się w większości produktów spożywczych, co nie jest wyraźnie uwidaczniane przez producentów żywności. W świetle tych odkryć można się zdziwić, że jeszcze nie wszyscy z nas cierpią na nadwagę. Ten stan będzie się pogłębiał o ile w skali globalnej nie dokona się przemiana systemu żywienia.

1 „Evidence for sugar addiction: behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake.”, Avena NM, Rada P, Hoebel BG.; Neurosci Biobehav Rev. 2008;32(1):20-39. Opubl. 2007 May 18.

2 Gearhardt A., Corbin W., Brownell K. Preliminary validation of the Yale Food Addiction Scale. Appetite, 2009, 52(2), 430–436.

Przepis na sok

Proces odchudzania należy zacząć od odpowiedniego oczyszczenia organizmu. Do tego celu przydadzą się bogate w witaminę C owoce cytrusowe*. Nie tylko będą wspierać proces odchudzania i przyśpieszą proces spalania kalorii, ale także wyprą wszelkie toksyny z Twojego ciała.

900 ml soku z grapefruita

900 ml soku z pomarańczy

200 ml soku z cytryny

2 litry wody

Pijąc sok przygotowany z powyżej przygotowanego przepisu, bardzo prawdopodobne, że po 3 dniach Twoja wątroba oczyści się. Poprawi się również stan Twojej skóry, a Twój metabolizm przyśpieszy. Nic jednak nie zastąpi dobrze zbilansowanej diety i rozsądnej dawki ruchu.

  • „Droga do zdrowia”, Michaił Tombak

[/sociallocker] sklep sokomedica.pl