obierani-marchwi

Z

drowa dieta często wymaga od nas skomplikowanych i czasochłonnych czynności, jak poszukiwanie świeżych produktów, lustrowanie etykietek lub wymyślanie różnych technik przyrządzania żywności by uniknąć smażenia, itp. Wystarczy jednak tak prosta czynność, jak pozostawianie skórek na warzywach i owocach, gdyż to z reguły w nich znajduje się najwięcej witamin, minerałów i przeciwutleniaczy.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie składniki odżywcze są zlokalizowane w samej skórce. Eksperci twierdzą, że obrany pomidor, na przykład, nie traci wiele cennego likopenu. Istnieją jednak takie warzywa i owoce, których obierki zawierają więcej cennych elementów aniżeli miąższ. Oto niektóre z nich:

Jabłka

Obieranie jabłka nie pozbawi go dużej ilości witaminy C, ale pozbawia pektyn, rozpuszczalnego błonnika, które obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL i cukru we krwi.

Marchewki

Marchew posiada mnóstwo poliacetylenu-związku chemicznego, który w wielu badaniach wykazuje potencjał do zabijania ludzkich komórek nowotworowych. Działa również przeciwgrzybicznie, przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie.

Związek ten jednak skoncentrowany jest tuż pod skórką, więc najlepiej spożywać marchew całą lub bardzo cienko ją obierać.

Bakłażan

Skórka bakłażana zawiera silne przeciwutleniacze, tzw. nasuniny. Choć nie zbadano dokładnie tych związków, to istnieją dowody na to, że mogą one promować zdrowie tkanki mózgowej.

Banany

Brzmi dziwnie ale tak właśnie jest. Warto zostawić skórkę z banana i w trakcie robienia soku wrzucić do wyciskarki – jest całkiem smaczna, a korzyści zdrowotne niespodziewanie wielkie.

Skórki bananowe są bogate w serotoninę, która pozytywnie wpływa na nasz nastrój. Naukowcy z uniwersytetu medycznego w Tajwanie wykazali, że ekstrakt ze skórki banana może łagodzić depresję, a także wpływa na zdrowie oczu,  ze względu na wysoki  poziom luteiny, która chroni komórki oka przed narażeniem na działanie światła ultrafioletowego.

Ogórki

Obierki z ogórka zawierają błonnik i  wiele korzystnych składników mineralnych, takich jak krzemionka, potas i magnez – co czyni go idealnym warzywem na odwodnienie.